Röyksopp: Skôr zdĺhavé zívanie, ako nápaditý relax

Autor: Tomáš Slaninka | 7.10.2010 o 10:10 | Karma článku: 4,25 | Prečítané:  1981x

Röyksopp sú elektronické duo z Nórska, ktoré sa do hudobných kroník minulého desaťročia zapísalo hlavne vďaka chytľavým melódiám skombinovaným s hrejivo príjemnými elektronickými textúrami spájajúcimi svet chill-outu s tanečným parketom. Po desaťročí sa rozhodli urobiť vyhýbku a vrátiť sa k tomu, čím prerazili a zviditeľnili sa dokonca aj na MTV. K minuloročnému disco popu nazvanému ‘Junior’ s hitmi od Robyn, či Karin Dreijer zložili pomalšieho a menej trblietavého (v tomto prípade) staršieho brata, ktorý občas potrebuje barlu a lupu. Je ‘Senior’ dôstojným návratom k inštrumentálnemu rozjímaniu, alebo len nevydarený pokus o senílne nostalgickú a intelektuálnu hudbu?



royksopp_Senior.jpgUž keď do sveta vypúšťali svoj energetický kokteil ‘Junior,’ Torbjørn Brundtland a Svein Berge pre BBC vraveli, že nahrali aj dostatok materiálu na druhý album. Označili ho za introvertné, až nostalgické dielo s väčším dôrazom na budovanie atmosféry, ktorá je v protiklade s Juniorom, ktorý je hlavne o priamej bezprostrednej energii. Pri Juniorovi stavili na skvelé vokalistky, ktoré dávajú skladbám nový rozmer a posúvajú ich do vôd kvalitného popu. ‘The Girl And The Robot’ spievaná Robyn, či ‘Tricky Tricky’ s absurdne-podmanivými textami Karin Dreijer patria medzi tie najchytľavejšie pop single minulého roka. Do hitparád ich teda vystrelila práve tá jednoduchosť a tanečná nespútanosť, ktorá zaujala ako alternatívne ladenú indie scénu, tak aj stredný prúd.

Senior’ je z hľadiska nadobudnutých disco-popových poslucháčov celkom risk. Vokalistky sú na ňom totiž neprítomné a dlhé inštrumentálne skladby môžu tým pádom pripadať mnohým im novým fanúšikom nudné a nikam nevedúce. Po druhé, ‘Senior’ je akýmsi pomyselným návratom naspäť ku koreňom. Veď bol to práve ich debut ‘Melody A.M.,’ ktorý je zaraďovaný k najlepším chill-outom posledných desaťročí a mnoho jeho skladieb je povinnou jazdou zaradiť na všetky relaxačno-uspávajúco-romantické kompilácie. Albumy Röyksopp nezvykli byť nadmieru náročné, či hĺbavé, na druhej strane však obsahovali myšlienku jednodnuchosti a prepracovanú podobu. Vzdušná, avšak dômyselná elektronika s jasnými melódiami a akurátne vybranými rytmami zvykli byť poznávacím znamením Röyksopp. Táto pečiatka kvality je však na Seniorovi akosi rozmazaná.

royksopp1.jpgKrok dvojice Röyksopp nahrať “jesenný” album teda nebol ani neočakávaným a prevedenie Seniora tiež nie je extra prekvapivé. Tento nedostatok akéhokoľvek prekvapenia je zároveň aj najväčším nedostatkom ich posledného albumu. Poslucháč na ňom nájde totiž všetko to, čo by predpokladal, že sa na inštrumentálke od Röyksopp nájde. Ľúbivé motívy, ku ktorým sa pridáva elektro-akustická masa hrejivých harmónií, ktoré upokojujú a vytvárajú priateľskú atmosféru. Ten pocit, ako keď si sadnete do príjemnej kaviarne, alebo večer k vínu a potrebujete nejaký vhodný podmaz, ktorý by bol jednak zaujímavý a podnetný, ale aby nehral prím a nepútal priveľa pozornosti. Röyksopp však zvykli byť niečo viac, ako len hudobné pozadie ku chutnej večeri.

Avšak už od prvých tónov Seniora dokazujú, že ním sú. Postupne sa zhlasňujúci motív plynie prázdnom a napĺňa ho ľahkou tenziou vyvolanou neistotou, kam úvodná ‘...And the Forest Began to Sing’ smeruje. Prejde však do ‘Tricky Two,’ čo je inštrumentálka skladby k predchádzajúcemu albumu; troška dlhšia a bez Karininho vokálu. Napriek všetkým jej kvalitám sme ju však už v rovnakom šate počuli na Juniorovi a jej duplicita s prechádzajúcou tvorbou ju robí absolútne nadbytočnou. Podobne by mohol byť vynechaný aj prvý singel z albumu ‘The Drug.’ Za celých jeho šesť minúť sa v ňom nič nedeje, len elektronické vlny sa na pozadí stereotypného, neinvenčného rytmu prelievajú z reproduktora do reproduktora a ústia do hluchého, nudného konca. Akoby si Röyksopp zaumienili vydať 54 minútový album a preto ho prepchali materiálom, ktorý mal ostať v šuplíku na čele so záverečným, skrytým trackom.

Royksopp2.jpgS kvalitou Seniora to našťastie nie je až také trápno čierne, ako je jeho obal. ‘Coming Home’ je nádherne jednoduchým odpočinkom a zasnenou nostalgiou, ktorej ľahká melódia sa zaryje do uší. Jej húpavé tempo ju predurčuje na posledný výdych pred žiadaným spánkom. Upokojujúco nápaditá je aj ‘The Alcoholic,’ ktorá ukazuje, že správne množstvo alkoholu v pohári dokáže byť skvelým katalyzátorom tvorivosti. ‘The Fear’ vracia Röyksopp do éry ich debutu, na ktorom rozvíjali napäto nervózne inštrumentálky s výborne vybudovanými vrcholmi, pri ktorých sa poslucháč musí zastaviť a obdivovať, ako jednoducho a účinne dokážu vypointovať svoju introvertnú diskotéku.

Ak by sa táto Nórska dvojica uspokojila s polhodinovým EP-čkom, Senior by zo svojho inštrumentálneho boja vyšiel ako víťaz. Silný album plný príjemných aranžmánov, zaujímavých myšlienok, občasných odbočiek k snom, či napínavej temnote. Röyksopp by ukázali, že poznajú správnu mieru a v dávkovaní elektronickej pohody sú majstri. Na rozdiel od nemenných Air, či stále sa hľadajúcich Zero 7. V skutočnosti je výsledný produkt z času na čas nemotorná nuda, ktorá nechce skončiť. Nie taká tá otravná, ktorú chcete vypnúť, no nemáte ovládač. Skôr často tak nezaujímavá, až zabudnete, že niečo hrá a všimnete si to až pri úchylnom smiechu, ktorým sa Senior končí.


(Fotky sú z oficiálneho myspace profilu skupiny)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.


Už ste čítali?