Sufjan Stevens: Apokalyptické vízie zmäteného pesničkára

Autor: Tomáš Slaninka | 27.8.2010 o 10:20 | (upravené 31.8.2010 o 8:05) Karma článku: 9,81 | Prečítané:  4055x

Sufjan Stevens nesporne patrí medzi najúspešnejších indie pesničkárov súčasnej generácie. Na jednom z najzaujímavejších albumov minulej dekády, ‘Illinois,’ pripravil zmes folku, akustického rocku a symfonických eposov, ktoré krásne vystihli mnohostrannosť jeho tvorby. Sčasti ním aj zadefinoval a vystihol pestrú americkú hudobnú scénu minulého desaťročia. Po období izolácie a ticha veľmi prekvapivo vydal novú nahrávku, ‘All Delighted People EP.’ Bez bombastického čakania, mozog-vymývajúcich tlačových správ a šialenstva indie magazínov. Hodina hudby sa dá kúpiť za 5 dolárov, osmičku jej skladieb možno počúvať aj zadarmo. Apokalypsa, intímne spovede, silné emócie umelca neistého si sebou samým a zmätok sú hlavným motívom novej nahrávky, ktorá znie podobne zmätene a naliehavo. Ponorte sa do jeho fascinujúco skutočnej hudby a pokúste sa uveriť Sufjanovým slovám.

Sufjan_Stevens_All_Delighted_People.jpgSufjan Stevens je muž extrémov. V priebehu šiestich rokov vydal päť štúdiových albumov, kompiláciu rarít a vianočnú mega-nádielku piatich diskov naplnených koledami zloženými pre najbližších priateľov. Na spomínanom ‘Illinois,’ zapojil do nahrávania chór, desiatku umelcov a sám pojal nástroje od gitary, cez vibrafón, až po hoboj. Album obsahuje 22 skladieb, ktoré sa ťahajú od pár-sekundových improvizačno-prechodných kúskov až po sedem minútovú hudobnú báseň, s názvami cez tri riadky. Jeho diskografia zahŕňa hymnické folkové nápevy na Chicago, jazerá Michiganu, obskúrnych obyvateľov Illinoisu, ale aj detroitske baseballové mužstvo Tigers. Všetko s orchestrálnou pompou, zmiešaným zborom v pozadí, rezolútnymi gitarami a Sufjanovými obrazotvornými textami.

Opačný extrém tohto amerického umelca je minimalizmus inšpirovaný Stevenom Reichom a Philipom Glassom, akým dokáže sám kontrastovať ku svojej okázalej tvorbe. ‘Enjoy The Rabbit’ je čisto elektronickým experimentom s motívom čínskeho zverokruhu. Syntetícké pípania a prefiltrované umelohmotné nástroje vznikli akoby z absolútne iného mozgu tohto srdečného a citlivého skladateľa. Ďalším vrcholom Sufjanovho hudobného mnohouholníka je jeho tvorba z obdobia ‘Seven Swans.’ Naplnená biblickými motívmi, spievaná o Bohu, k Bohu a (pravdepodobne aj pre Boha), so všetkými podobenstvami, mukami, pochybnosťami, ale aj oddanosťou, akú dokáže senzitívny umelec vytvoriť a precítiť.

sufjan_stevens_-_photo_credit_denny_renshaw_-_4535.jpgNadväzujúc na jeho extrémy, po šiestich rokoch prekypujúcich tvorivosťou, nadšením pre hudbu a plánmi postupne nahrať albumy o všetkých 50 štátoch USA, sa stiahol do úzadia a jediné informácie, ktoré o sebe šíril, boli plné pesimizmu, nedôvery vo vlastné umenie a celkovej skepse voči súčasnej hudobnej scéne. Bolo preto zaujímavé sledovať vydanie jeho experimentálnej nahrávky ‘The BQE,’ akejsi modernej symfónie o vnútroštátnej diaľnice spájajúcej Brooklyn a Queens. Tento multimediálny projekt bol najskôr prezentovaný v živej performance a až neskôr sa dočkal svojej CD/DVD podoby. Aj pre túto, opäť raz nesúvisiacu odbočku od jeho typických pesničkárskych projektov, bol prekvapivý príchod jeho novej, neohlásenej nahrávky, ‘All Delighted People EP.’ Napriek tomu, že trvá hodinu, označenie ‘EP’ je veľmi podstatné. Všetky doterajšie Sufjanove štúdiové albumy boli naplno konceptuálne, s presne danou témou, úzko previazanými skladbami a prevedením dbajúcim na album ako dokonalý a uzavretý celok. Stevensove nové EP nemá jednotnú tému; spojivkom je motív Apokalypsy, chaosu a inšpirácia dielom Paula Simona, ‘The Sound Of Silence.’

EP zahŕňa osem skladieb, avšak úvodná ‘All Delighted People’ je prítomná dvakrát. Jej prvá verzia sa datuje až do roku 2000, kedy ňou Sufjan prispel na kompiláciu vydavateľstva Tract. Pôvodná verzia je takmer 12-minútový symfonický epos, s emotívnym úvodom, ktorý každú minútu rastie vo väčšiu naliehavosť, vyššiu hlasitosť a plnšie zloženie nástrojov. Podobne ako jeho súčasníčka Joanna Newsom, v istých chvíľach sa zdá, akoby sa Sufjan opäť nevedel zmestiť do kože a potreboval ukázať všetky nástroje, pre ktoré vie skladať. S blížiacim sa záverom je kakofónia a urgentnosť jeho odkazu čoraz intenzívnejšia a Stevens si neodpustí svoj milovaný spevácky zbor, ktorý ešte zvýrazňuje jeho slová. Že svet je zmätok a snaží sa robiť, čo sa dá. Druhým posolstvom, alebo skôr jeho intímnou otázkou, je neustále vracajúci sa motív jeho lásky z hĺbky svojho srdca, ale neistoty, či je aj on sám milovaný. Lebo telesná láska je jedna vec, avšak skutočný cit je niečo viac. Vrcholné momenty prichádzajú viackrát; či už pri jemnom pizzikate huslí v romantickej medzičasti, alebo záverečnom napínavom hluku šialenstva a neistoty. Druhá podoba ‘All Delighted People,’ ktorú nazýva “classic rock version,” je ochudobnená o všetku pompu, pritom sa však ťahá osem minút a opakuje už počuté, ibaže v rýchlejšom tempe a v akomsi country-folkovom šate.

sufjan_stevens_-_photo_credit_marzuki_stevens_-_27.jpgRelatívna izolácia, v ktorej žil v tých pár rokoch “ticha,” sa podpísala pod pesimizmom jeho textov a chaose, ktorý počuť z jeho vyjadrení. ‘Enchanting Ghost,’ jedna z jeho najkrajších akustických skladieb, začína nežnou gitarou a po čase pripojí jemný klavír a tajomne znejúcu basu. V nej necháva svojej imaginárnej polovičke voľnosť, ak ho chce opustiť, nech ide. Stačí však prepnúť na neskoršiu ‘From The Mouth Of Gabriel,’ kde spieva, že už ju (jeho?) nikdy nenechá ujsť. Prímes biblického motívu nie je prekvapujúca, rovnako ako zopár elektronických aranžmánov umne vsadených do pozadia. V tejto najoptimistickejšej skladbe celého EP sa vyzýva zahodiť strach zo samoty a zároveň veriť v záchranu. Kokteil nádeje, povzbudzovania, ale aj vlastnej mini-skepsy, je zhmotnený v záverečnej ‘Djohariah,’ trvajúcej 17-minút. V skladbe pomenovanej podľa jeho sestry, prináša svoje prvé gitarové sólo, avšak v strede skladby intenzita a originalita povoľujú a zopár inštrumentálnych minút robia zbytočným opakovaním. Príchod Sufjanovho spevu je však dostatočnou satisfakciou, najmä vďaka cyklickej, neustále sa vylepšujúcej melódie a mnohých básnických motívov ženy ako nádhernej víťaznej bytosti; matky srdca sveta.

‘All Delighted People’ pripomína strmú sínusoidu pocitov a aranžmánov. Z elektronickej symfónie sa poslucháč veľmi plynulo prepne do najúspornejšej a najmelancholickejšej balady ‘The Owl And The Tanager.’ Len repetitívny klavír a Sufjanov hlas uviaznutý v ozvenách spievajú žalm na klamstvá lásky. Či sú slová o prerezaných žilách, bozkávaní sa za stodolou a Sufjanovi ako najjednoduchšej obeti jednostrannej lásky, len výplodom jeho pesničkárskej fantázie, alebo mapujú časť jeho života, nie je podstatné. Opakujúca sa melódia “You little boy, you little boy” je priveľmi emotívna na rozmýšľanie nad Stevensovym životom samotným. Čakanie na lásku, na jej rozsudok je hlavným motívom ukončným slovami, že človek čaká až kým nepríde smrť. Zaujímavé bude sledovať, aká zmes pocitov a vplyvov príde v októbri, na kedy je nachystané vydanie jeho “plnohodnotného” albumu, ‘The Age Of Adz,’ ktorý bol včera oficiálne predstavený. Prehĺbenie skepse, alebo nová energia? Elektronický projekt, alebo eklektický indie-folk? Uvidíme.

Sufjanova tvorivosť zmapovaná na ‘All Delighted People EP’ sa od skladby ku skladbe pohybuje na škále dobra-zla, bolesti a šťastia, vždy s novým príbehom,. Všetko sú to protichodnosti, ktoré pôsobia zvláštne v jednom celku, zdôrazňujú však individuálnu výpoveď každej jednej piesne. Stevens je klasický pesničkár s gurážou robiť veci inak (dlho, bohato a premyslene) a aj vďaka tej odvahe prítomnej v jeho hudbe a kvalitným textom je možné pojať veľmi prirodzene tieto kontrasty symfonickej pompy v susedstve s komorno-spirituálnou depresiou. Možno znie ‘All Delighted People EP’ v opisoch na monitore ako hudobný miš-maš, v praxi však funguje. Vďaka Sufjanovmu úprimnému textovaniu, klasikou ovplyvnenými aranžmánmi v inšpirácii súčasných minimalistov a jeho zmesi zasnívanosti s nohami pevne na zemi. A možno je to tým, že je prirodzenou ľudskou vlastnosťou snívať a Sufjanove extrémne pocity pripomínajú poslucháča samého. Občas zmäteného, ale väčšinou dúfajúceho.

 


(Fotky sú z oficiálnej stránky vydavateľstva Asthmatic Kitty Records, album sa dá celý zdarma vypočuť na umelcovom BandCamp profile.)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Rodičia trojičiek: Nie je jednoduché prejsť po ulici bez povšimnutia

Deň s trojičkami sa takmer nedá naplánovať.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.


Už ste čítali?