iamamiwhoami: Najpútavejší hudobný projekt roka

Autor: Tomáš Slaninka | 30.7.2010 o 10:00 | Karma článku: 6,47 | Prečítané:  2173x

Hudobno-vizuálny projekt iamamiwhoami pokračuje už ôsmy mesiac a neustále dokáže prekvapovať svojou originalitou a nevyspytateľnosťou. Postupné vydávanie éterických elektro-popových skladieb s kvalitne zmanipulovanými vokálmi, vyzretými textami a podnetnými videami, sa pravdepodobne blíži ku koncu. Švédska umelkyňa Jonna Lee sa už premenila z divokého plodu prírody na jej obnaženú kráľovnu a zároveň tým predefinovala svoju hudbu. Z tradičnej pesničkárky sa stala tajomnou, elektronicky zmetamorfovanou sirénou. Ponorte sa do týchto vizuálne bohatých a invenčných videí a spoznajte jeden z najpodnetnejších umeleckých projektov tohto roka.

[ O prvej fáze projektu iamamiwhoami si môžete prečítať v tomto článku. ]

Na mainstreamovej scéne je projekt iamamiwhoami už dávnejšie odpísaný. Napriek očakávaniam neprišlo žiadne megalomanské odhalenie, videá neboli jasne vysvetlené, ani hlavná aktérka Jonna Lee sa k ničomu oficiálne vyjadrila. Takéto ukrývanie myšlienky do symbolov a motívov nie je pre strednoprúdových poslucháčov lákavé; zvyknutí sú predsa na fast-foodovú konzumáciu hudby. Problémom je aj umelkyňa samotná, keďže v pope je jedným z najdôležitejších pravidiel neustále pútať pozornosť - čímkoľvek výstredným až vulgárnym, len nie umením. Opak robí táto útla Švédka, ktorej oveľa viac vyhovuje anonymita a informovanie len skrze vlastnú hudbu. Ďalšou prekážkou na ceste za mainstreamovými divákmi je aj dĺžka projektu. Osem mesiacov je pridlho na udržanie pozornosti takéhoto poslucháča, hlavne keď videá pribúdajú raz do mesiaca. Napriek tomu, že sú vizuálne aj hudobne bohaté, súčasný strednoprúdový pop nestavia na piedestál kreativitu a uváženosť, ale potrebuje okamžité a nenáročné podnety, ktoré sú pri iamamiwhoami zložitejšie a vyžadujú divákovu aktivitu. O začiatku tohto projektu boli výraznejšie informované popové médiá, iamamiwhoami však nakoniec zamierilo skôr na poslucháčov nezávislého popu.



iamamiwhoami je zároveň aj prerodom speváčky Jonny Lee. Táto švédska pesničkárka sa pokúšala preraziť so svojimi dvoma albumami, ’10 Pieces, 10 Bruises’ a nasledujúcim ‘This Is Jonna Lee.’ Sú to akustické nahrávky, ktorým dominuje gitara a klavír s klasickými folk-popovými aranžmánmi. Ako protipól ku svojej akustickej “kariére” vytvorila nový projekt iamamiwhoami, výrazný vďaka intenzívnej elektronickej manipulácii s hlasom, prefiltrovaným hudobným nástrojom, dávkou industrialu a synthpopu. Tak isto sa posunula od vizuálu tradičnej pesničkárky-- jednoduchého dievčaťa s gitarou a klavírom-- k akejsi tajomnej siréne, ktorú nemožno uchopiť a zmocniť sa jej. V dávnejšom rozhovore tvrdila, že sa čiastočne hanbí za časť svojej akustickej tvorby a iamamiwhoami môže byť akousi terapiou, poprípade hrubou čiarou za tým, čím bola a symbolom toho, čím túžila byť. Jej nová podoba je jej vlastným novým začiatkom.

V rámci druhej série videí, ktorých názvy tvoria s najväčšou pravdepodobnosťou slovo BOUNTY (štedrosť), rozohrala viacero vizuálnych tém. Najpodstatnejšie však nie je skúmať všetky symboly, ktoré do nich ukryla a rovnako ani snaha prepojiť ich do každého detailu. Oveľa výraznejšou je skutočnosť, že každý jeden singel dostal vlastnú podobu s vlastnou témou. Jonna Lee tak posúva hranice súčasnej popovej scény, kde zvyčajne každému albumu predchádza najsilnejší singel a po jeho vydaní ho nasledujú ďalšie dva, s pomerne veľkým časovým odstupom. iamamiwhoami obracia tento systém naruby. Najskôr vydáva každomesačne jeden singel, doplnený pestrým videom a album môže prísť až na záver. Okrem vyfabrikovanej hviezdy Lady Gaga, ktorá dbá na obskúrno-banálne videá, nikto na súčasnej pop scéne nepovažuje obrazovú zložku za podstatnú, poprípade ju nevie preniesť na úroveň umenia. V čase úpadku hudobných staníc a bezplatnej youtube kultúry sa väčšine neoplatí vyrábať okázalé a výpravné videá prekypujúce motívmi a symbolmi. iamamiwhoami vyrába všetko pravdepodobne s minimálnym rozpočtom na vlastné náklady; napriek tomu cítiť z jej prístupu profesionalitu a veľký dôraz, ktorý im prikladá, je polovicou úspechu tohto projektu.



Zdá sa, že kampaň sa blíži ku svojmu záveru, keďže zo šiestich písmenok slova BOUNTY sme sa dočkali až šiestich skladieb (U bolo rozdelené na dve). Nie je preto predčasné súdiť, že iamamiwhoami pravdepodobne nedosiahla želanú métu mainstreamového úspechu. Keď médiá postupne zistili, že za hudbou nie je nikto z veľkých mien typu Christina Aguilera, či Lady Gaga (čo spravila MTV) a nejedná sa ani o miláčikov indie scény The Knife, či nový projekt Trenta Reznora (ako sa zachoval Pitchfork), informovanie ostalo blogerom a menším magazínom. Z hľadiska predefinovania vlastného hudobného smerovania a nájdenia nového publika je tento odvážny a jedinečný pokus Jonny Lee nečakaným úspechom. Na iTunes aj na Amazone sa single iamamiwhoami výborne predávajú a v oddelení alternatívnej hudby siahajú v prvý týždeň vydania na vysoké pozície. Tvoriť video ku každej skladbe na (potenciálnom) albume je v pope priekopníckym činom a tak treba chápať aj iamamiwhoami. Ako hudbu s vlastnou tvárou, vlastný, detailne prepracovaným svetom, ktorý pokúša poslucháčov ísť hlbšie, odhaľovať súvislosti a dosiahnuť umelecký zážitok. iamamiwhoami je skutočné umenie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.


Už ste čítali?