Marissa Nadler: Lahodné piesne zlomeného srdca

Autor: Tomáš Slaninka | 23.6.2011 o 10:10 | Karma článku: 6,89 | Prečítané:  2160x

Marissa Nadler, americká speváčka, skladateľka, rezbárka a maliarka, sa síce počas celej svojej kariéry profiluje ako tradičná pesničkárka, no jej poňatie folku je o dosť odlišné od typických definícií. Dokonca až natoľko, že je lepšie vravieť o zhudobnenej poézii, či akustickej rozprávkarke. Po rozviazaní zmluvy so svojim vydavateľstvom ostala bez finančných prostriedkov, no s prebytkom nápadov na nové piesne. Fanúšikovia jej cez aukciu na stránke Kickstarter venovali spolu viac peňazí, ako prvotne dúfala, a umožnili jej tak vydať svoj piaty, eponymný album. Stáli tieto peniaze za to? Posunula sa Marissa vopred a dosiahla úroveň svojich vzorov, Virginie Woolf a Leonarda Cohena?



marissa_nadler_marissa_nadler.jpgNa svojich štyroch albumoch vytvorila zvukovú podobu básní od Allana Edgara Poe-a, či Pabla Nerudu, so zvukom siahajúcim od Nicka Draka po Leonarda Cohena. Jej cit pre krásno a prirodzenú ľúbivosť stvoril aj zo samovraždy Virginie Woolf nádhernú udalosť, priam sviatok pre umelcov. Napriek čisto pozitívnym reakciám a recenziám na štyri jej štúdiové albumy ostalo meno Marissy Nadler dobre stráženým tajomstvom (najmä) fajnšmerkov a uznania sa dočkala od relatívne úzkej skupiny poslucháčov. Našťastie, prvotný dojem útlosti jej publika sa nepotvrdil a umelkyňa vyzbierala cez Kickstarter oveľa viac, ako prvotne žiadala, čo jej umožnilo profesionálnu produkciu v spolupráci s Brianom McTearom a nahratie dodatočného EP Rain Arrangement, ktoré vyjde na jeseň.

Už na prvé počutie je zrejmé, že na skladanie a aranžovanie týchto jedenástich piesní si dopriala dostatok času. Nielen, že mali možnosť dozrieť a vyfiltrovať zaujímavé od vaty, ale aj umožnili vykryštalizovaniu tých najmenších detailov. Milé drobnosti a jemné závany nečakaného sú presne tými vlastnosťami, ktoré oddeľujú dobrý album od skvelého. Takisto, dostatok času na premýšľanie (aj keď počas stresujúceho zháňania financií) zabezpečuje príjemnú diverzitu. Kým staršie nahrávky zahŕňali len Marissu s jej neodmysliteľnou gitarou, jej piaty výtvor je pestrejší a širší. Pokračujúc v porovnávaní so starším materiálom (najmä Little Hells) zahŕňa novinka aj viac počuteľnejších inšpirácií. Popri folku je to dream-pop zhmotňený navrstvenými gitarami, komorný jazz počuteľný vo frázovaní a klasika prítomná v nejednej inštrumentálnej zložke.

marissa11.pngVyplývajúc z jej predošlej pesničkárskej podstaty, Marissa zvykla písať príbehy druhých skrze vlastný zrak; niekedy zaujatý a empatický, inokedy priam ľadovo vzdialený. Zvyčajne to boli príbehy žien - opustených, nemilovaných, dokonca aj mŕtvych - ktorým vdýchla život a zachytila fragment ich neutešeného života. Často je až nemožné odlíšiť, čo je Marissina fantázia a kde sa začínajú skryté metafory na jej vlastný život. Jej odovzdanosť a úprimnosť je totiž taká krehká, že poslucháč až túži, aby sa jej zlomené srdce zahojilo a smutné slová vymenila za niečo príjemnejšie.

Veľká časť jej nového albumu je však spievaná v prvej osobe, čím Nadler zaručuje väčšiu autenticitu a silnejší pocit spolupatričnosti s poslucháčom. Keď spieva, “drahý, ráno ťa opustím,” znie viac ako femme fatale a menej ako hanblivá rezbárka. Pokračujúc, slovami, že “bola som hriešnica po celý život” už zaklincováva svoju postupnú premenu v silnú ženu. Baby, I Will Leave You In The Morning je pravdepodobne najefektnejšou piesňou na albume; dynamické aranžmány a štruktúra bez akéhokoľvek refrénu, ktorá sa hýbe neustále vpred, sú oveľa odvážnejšie ako čokoľvek z doterajšej tvorby. Marissa znie sebaisto, presvedčene, zároveň však zraniteľne; niekde medzi prebudenou Hope Sandoval a Cat Power.

marissa12.pngCelý album Marissa Nadler je akýmsi prerodom do novej podoby. Wedding zachádza hlbšie do dream popu a shoegazeu vo svojej ozvenovej, navrstvenej monotónnej gitare. Romanticky, až túžobne znejúca Marissa švitorí o tom, ako poletí na svoju svadbu, no je absolútne jasné, že toto je skôr halucinácia krajších zajtrajškov, ako reálny sen. Prekvapivou je aj The Sun Always Reminds Me Of You, kde Marissa prezentuje svoju doteraz nevidenú tvár zmyselnej, no trocha naivnej country speváčky. Chutná, farbistá gitara, pohodové perkusie a spev o dávnych láskach trvajúcich tak jedno leto. Vidieť a počuť Marissinu optimistickejšiu a svetlejšiu stránku je príjemným objavom a prehĺbením jej doterajších pokusov o nadľahčenie.

Marissin piaty album síce pripomína mozaiku vyskladanú z rôznych pocitov, no v konečnom dôsledku je to jednoliaty celok spájajúci sebareflexívne piesne s príbehmi, ktoré sú v celkovej rovnováhe. Marissa sa vracia napríklad k postave Johna Leeho (z albumu The Saga Of Mayflower May); ženatého, no neverného muža, ktorého opustí žena, aj milenka a ostáva tak opusteným a unaveným starcom. Zaujímavejší je návrat k siamskym dvojičkám Daisy a Violet, ktoré boli zrastené v páse. Daisy, Where Did You Go? zachytáva predsmrtné myšlienky Violet po Daisinej smrti. Neobyčajná téma je nádherne spracovaná Marissiným hebkým hlasom, ktorý sa pýta, kam sa Daisy po smrti podela a prečo nepočkala. Doprevádzaná len svojou akustickou gitarou, Marissa znie smutne, no zároveň cíti skoré vykúpenie v prichádzajúcom konci.

Na Marissinych textoch je pôsobivá flexibilita, s akou dokáže meniť uhly pohľadov a rozprávača podľa toho, koľko empatie chce od poslucháča. Od introvertno-odovzdaného vyznania, že bude jeho "alabastrovou kráľovnou,” až po pozorovanie svojho okolia z určitého odstupu. Taktiež, jej hudbná paleta je podobne prispôsobivá. Intímne emócie sú podané v minimalistickom šate akustickej gitary, nástojčivá odhodlanosť je znásobená bohatšími aranžmánmi. Marissinej hudbe síce možno vyčítať jej uzatvorenosť a menej hmatateľnú ambicióznost; opak týchto vlastností je však jej nasilnejšou zbraňou. Marissa Nadler je album plný emócií zabalených do klenutých mini-príbehov, ktoré siahajú za hranice krásy. Sú to piesne z hĺbky srdca, ktoré sa poslucháča dotýkajú.



(Všetky fotky sú z oficiálnej stránky umelkyne, album mi poskytol PR manažment Marissy Nadler.)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?