Nicolas Jaar: Tanečná elektronika, na ktorú si nezatancujete

Autor: Tomáš Slaninka | 3.5.2011 o 10:30 | (upravené 3.5.2011 o 19:16) Karma článku: 6,34 | Prečítané:  2034x

Nicolas Jaar je mladý elektronický producent a skladateľ, ktorý sa postupne uberá od žánrov ako minimal, techno, deep house k akustickejšej tvorbe. Na svojom debute Space Is Only Noise predstavuje symbiózu pomalšej a hĺbavejšej elektroniky s vlastnou hrou na gitaru, klavír, doprevádzanú tlmeným spevom. Zrelaxovaná a žoviálna južanskosť sa miesi s New Yorským perfekcionizmom a elitárstvom, čím vytvára zvláštnu zmes pokoja a harmónie, ktorá je priveľmi intenzívna na skutočný spánok, no pomalá na tanečný parket. Vypočujte si Jaarov prvý album, ktorý je určený práve na aktívne počúvanie, užívanie si a spokojný oddych.

nicolas-jaar-space-is-only-a-noise.jpgNicolas Jaar sa síce narodil v Brooklyne, ale vychovávaný bol prevažne v Chile a na východné pobrežie Spojených štátov sa vrátil za štúdiom na prestížnej Brownovej Univerzite. Táto spleť rôznych svetov: anglosaského elitárstva, života medzi intelektuálmi a zrelaxovaného, nenáhlivého juhu sa intenzívne odráža aj v jeho hudbe. K tejto zmesi patrí aj vyrastanie v umeleckej rodine, kde je Jaarov otec vychyteným vizuálnym umelcom. Rôznorodé vplyvy sa odrazili aj na Jaarovej krátkej hudobnej kariére. Začínal remixami tanečných singlov známejších umelcov a vlastnou deep-houseovou produkciou, ku ktorej pridal aj manažovanie vlastného mini-vydavateľstva Clown and Sunset.

Podobne ako hviezda súčasnej nezávislej scény, James Blake, ktorý vybočil z dubstepovej škatuľky, aj Nicolas Jaar veľmi prirodzene opúšťa zmes houseu, techna, minimalu a hľadá niečo širšie a univerzálnejšie. Rozptyl jeho záujmov dokumentujú aj jeho múzy: je ňou Ricardo Villabos, čilská hviezda minimal techna, rovnako ako aj Leonard Cohen, pesničkárska legenda.

Space Is Only Noise, jeho prvý album, je skrz na skrz prestúpený nenáhlivosťou a zvláštne žoviálnym pokojom. Jaar ho naplnil odzbrojujúcou krehkosťou a južanskou hravosťou, ba priam banálnym dramatičnom. Každý väčší vzruch je vyrovnaný dlhou plochou spokojných beatov; každý menší nepokoj je vykompenzovaný ešte hmatateľnejším uvoľnením. Jeho prvotina prestavuje obrovský priestor, ktorý je miestami zakrivený, no nie príliš, aby sa náhodný poslucháč nestratil. Jaar servíruje ľahkú hudbu: nie však hlúpo, či plytko ľahkú; hrá sa vzdušnosťou a jemnosťou, obrovskými priestormi jednoduchosti, až podvedomej zvukovej rozľahlosti. Napriek týmto všetkým ódam na južanskú bezprostrednosť, Space Is Only Noise demonštruje autorovu sofistikovanosť v zaobaľovaní komplexnejších a viacdimenzionálnych štruktúr do ľahšie straviteľných jednohubiek. Jaarov prednes znie síce nenútene, akoby svoju hudbu nahral v tej istej chvíli, ako ju zložil, no všetky počuteľné plochy sú mnohokrát obrúsené a správne skomprimované.

nicolas_jaar.jpgZ poslucháčovej strany je viac než vítané, že celý svoj koncept Nicolas Jaar predstavuje v prvej Être, ktorá uvádza mnohé z jeho hudobných prostriedkov, no neodhaľuje priveľa a takisto ani neprezrádza pointu. Žblnkot vody a nenútený rozhovor vo francúžtine doprevádzané klavírnou melódiou niekde medzi Ericom Satiem a surrealistickým prúdom vedomia. Jaar nie je ani doslovný, ani explicitný - svoju štýlovosť zaobaluje do vzdušných, obrazotvorných aranžmánov a sám ostáva v tieni. Kým Être je len prvým, dlhým a hlbokým nádychom, v ďalších skladbách už mierne zvyšuje tempo s neustálym dôrazom na relax a pokoj. Hlboké basy, v ktorých sa poslucháč priam topí a jemné dychové nástroje obohacujú Jaarovu zmes, no primárny dôraz kladie na melodický klavír a gitaru.

Space Is Only Noise je síce otváraný priateľským dialógom, jeho zvyšok je však jedným pohľadom rozprávaným jediným hlasom. Jaarov zastretý bariton sa prihovára akoby z diaľky a väčšinou sa ešte skrýva za hlasnejšie aranžmány. Nejde pritom o spevácke predstavenie - tam by pravdepodobne neuspel. Skôr má nutkanie vyrozprávať svoje snové postrehy, sekvencie vízií, ktoré ho prekvapili počas odpočinku uprostred siesty. Najprv tvrdí, že priestor je len hluk, ak ho môžeme vidieť, čo sa deje neustále. Neskôr vyzýva, aby sme vzali kalkulačku, opravili sa, sledovali čas - žili každodennosťou. Všetko sú to halucinácie nepodstatné ako posolstvo, dôležité však pre samotné vyznenie jeho tvorby, ktorej dodávajú spontánnosť a príjemnú iróniu.

nicolas_jaar3.jpgOkrem tejto textovej útržkovitosti je však jeho debut plynulým prúdom kreatívne poprepájaných motívov. V mnohých momentoch pripomínajú jeho zvonkohravé melódie a hlboké basy francúzskych Air, poprípade z inej oblasti Johna Robertsa, ktorý na minuloročnom debute Glass Eights umne skĺbil klavír s minimalistickým technom. Nicolas Jaar však techno a house vníma pomalšie, akýmsi hmlistým, zapareným spôsobom a tradičné elektronické postupy vždy dopĺňa niečím hmatateľnejším až zemitejším. V Too Many Kids Finding Rain In The Dust sú to plačlivé, až gýčovo dramatické husle, ktorých napätie je veľmi skoro rozviate až sexy znejúcou gitarou a basou. V nečakaných momentoch sa však uchyľuje ku svojim starým deep-houseovým koreňom a ponúka syntetickejšie a zvukovo úspornejšie potešenie, čo je prípad skladby Problems With The Sun.

Občasné lapsusy, ako napríklad trúfalé samplovanie klasiky Raya Charlesa I Got a Woman, či priveľká úsečnosť a nesúrodosť skladieb naukladaných na konci albumu však zručne dokáže vykompenzovať silnými momentami prekvapenia. Takým je náhle saxofónové sólo v Keep Me There, ktoré sa po minútach pokojného Nicolasovho hmkania zmení v euforickú demonštráciu vášne, ktorá je na väčšine Space Is Only Noise tlmená elegantným pokojom. A napriek tomu, že veľká časť albumu je elektronická, jeho definujúci a najpodstatnejší element je zvuk vody - prirodzený, priam banálne obyčajný. Či už ho Jaar rovno sampluje ako dážď, vodopád, žblnkot potoka alebo ho napodobňuje klavírom, gitarou, či xylofónom, stále je v ňom viac než pokoj. Space Is Only Noise ukazuje to skutočné a hmotné v Jaarovi, jeho citlivú vľúdnosť a občas pozérsku štýlovosť, ktoré sa vlnia pomedzi rytmy a zvuky. Aj keď je tento album Jaarovým debutom, jedná sa o jeden z najintenzívnejších tohtoročných zážitkov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?