Gwerkova: Zasnená elektronika na slovenský spôsob

Autor: Tomáš Slaninka | 25.1.2011 o 10:15 | (upravené 25.1.2011 o 12:21) Karma článku: 9,37 | Prečítané:  3058x

Gwerkova sú slovenské trio z Dunajskej Stredy, ktoré sa pomenovalo podľa Ulice Alžbety Gwerkovej v bratislavskej Petržalke, kde speváčka Gaspi bývala počas vysokoškolského štúdia s gitaristkou Zsuzsi. Spolu s tretím členom, Janim tvoria pokojnú a príjemnú hudbu, ktorú ťažko žánrovo zaškatuľkovať. Aj keď sami seba definujú ako pivnica hardware, ich doterajšia tvorba je niekde medzi zasneným popom a ambientnou elektronikou s prímesou introvertnej, ozvenovej gitary. Ich šesť spoločných uší vníma svet naokolo z vtáčej perspektívy a dostáva hudbu do atmosférickejších oblastí, ktoré prinášajú na slovenskú scénu závan čerstvého nápadu a invencie. Ochutnajte zdarma stiahnuteľnú pol hodinu kvalitnej slovenskej alternatívy.

6EARS.jpgMálokto by predpokladal, že ich korene siahajú k metal hardcoru. Slečny Zsuzsi (Zuzka Vermes) a Gaspi (Mária Gaspar) mali ešte pred bývaním na Ulici A. I. Gwerkovej garážovú metalovú kapelu The Amazons, ktorá bola tvorená samými dievčatami a Gaspi dokonca tvorila tie typické metalové škreky a kriky; všetko s patričným imidžom. Všetko nahrávali na obyčajné kazety a svojimi výtvormi prekrývali hudbu nahratú na pôvodnej vrstve, pričom následný príbeh pokračuje ulicou A. Gwerkovej. Zo žánrového hľadiska prešli rôznymi etapami a s príchodom Janiho (Janos Ürögi) sa viac-menej ustálili v súčasnej elektronicko-ambientnej polohe.

O svojom tvorivom procese vravia, že väčšinou Jani, ktorý sa v kapele stará o všetku elektroniku a je zároveň aj producentom kapely, príde s nápadmi rôznych melodicko-rytmických podkladov, ktorými sa inšpirujú a pokračujú v improvizácii. Napriek tomu, že je táto elektronická vrstva väčšinou prvým nádychom samotných skladieb, veľmi organicky je posunutá skôr do úzadia a stlmená tak, aby boli jednotlivé zložky ich skladieb vyvážené. Rôzne šumy a “terénne” nahrávky (field recordings) sa zjavujú v správne momenty a dopĺňajú tak zvukovú textúru o nové odtiene. Množstvo Janiho podkladov ostáva jemne navrstvených, ba priam neviditeľných, no budujú atmosféru pôsobením skôr na podvedomie poslucháča. Šum pásky v pozadí, ozveny a echá; všetko pôsobí zvláštne hrejivo a domácky, akoby ste kapelu už poznali roky.

gwerkova1.jpgTexty Gwerkovej píše Gaspi po anglicky, čo komentuje slovami “z rodinných dôvodov.” Napriek mnohým lapsusom slovenských hudobníkov pri narábaní s angličtinou je Gaspi tým svetlým príkladom. Jej akcent nenesie náznaky miestneho a kvalitné sú aj úsporné a lyrické texty. Dôraz dáva na pocity a vnemy a podobne ako Janiho elektronika, aj Gaspine texty sú zamerané na atmosféru a obrazy. Na gitaru hrá Zsuzsi; napriek tomu, že hru na gitare nikdy neštudovala, túto nevýhodu zmenila vo svoj prospech a tak sa miesto techniky venuje rôznym echám a efektom a hrá výhradne jednoduchú melodickú linku, ktorá pôsobí ako kontrastný hlas k tomu Gaspinmu. Tento melodický princíp pripomína vo svojej úspornosti a jednoduchej spevnosti britské trio The XX.

Moje prvotné zvukové zoznámenie sa s hudbou Gwerkova prebehlo priam nepovšimnuto. Pri napĺňaní iPodu čerstvou dávkou hudby som ich debutové EP 6EARS (vydané cez Exit Music label na voľné stiahnutie) zaradil za nový album Briana Ena a dosť rýchlo zabudol, čo všetko nové pribudlo v pamäti môjho tvorcu osobného soundtracku k životu. Small Craft on a Milk Sea, Enov najčerstvejší počin dohral, no ambientná koláž pokojnej elektroniky a obrazotvorných harmonických štruktúr pokračovala. Až keď zazneli prvé vokály, snažil som sa rozpomenúť, čo všetko pribudlo do mojej hudobnej zbierky, avšak bezvýsledne. Čistý spev s nepatrnou dávkou drsnosti ma očaril, podobne ako všetky tie obrazy, ktoré mi neplánovane vnukli: od flegmatickej ospalosti, cez daždivú romancu, až k nejasnému smútku.

gwerkova2.jpgTieto vágne dojmy z prvého počúvania 6EARS len veľmi okrajovo zachýtavajú spektrum nálad a pocitov, ktoré Gwerkova načrtávajú a následne zhmotňujú. Každá z piatich prítomných skladieb je samostatným kúskom, ktorý súvisí s celkom, no vytvára vlastný mikro-svet nálad. Otvárajúca a najdlhšia Biosphere je najprepracovanejšou a najpodnetnejšou skladbou - možno aj preto tá neplánovaná spojitosť s Brianom Enom. Hlavným plusom je pravdepodobne jej pokoj a rozvážnosť, s akým sa postupne pridávajú nástroje a všetky tie prefiltrované tóny, ktoré sú elektronikou zmäkkčené, oslobodené od svojej drsnosti a nedokonalosti. Napriek tomu, že s pribúdajúcimi minútami sa zvyšuje aj počet vrstiev, Biosphere znie slobodne a ani chvíľu neznie prehustene, až klaustrofobicky. Jej smerovanie je taktiež jasné v tom najlepšom zmysle; stúpa, klesá, pulzuje. Biosphere je život, resp. únik z bežného života do priestorov vysnívaných a zidealizovaných, priestorov dlhého spánku a nikdy nekončiaceho procesu východu slnka.

Diarrhoea je pravdepodobne najchytľavejšia a najpopovejšia skladba na 6EARS. Opakovanie základnej slučky, na ktorej je celá vystavaná, sa však na konci stáva mierne únavným a napriek jej krátkosti, má náchylnosť k stereotypnosti. Na ňu nadväzujúca Meet You at 5 AM však vylepšuje Gwerkovej skóre a jej omámená atmosféra sa vracia k temnejším pasážam úvodnej Biosphere. 5 AM pôsobí ako pásmo myšlienok, kde sa striedajú časti stiesňujúceho napätia k rezignovanej únave, až ku uvoľneniu a rozpusteniu akejkoľvek tenzie. Toto pohrávanie sa so vzruchom pôsobí veľmi prirodzene, akoby ani nebolo plánované. Jednoduchý a krátky príbeh neistoty, únavy a postupného upadania do komatického spánku sa postupne rysuje. Prechod do čisto inštrumentálnej Picea pungens Glauca Globosa je priam žiadaným rozvíjaním bezsenného spánku, ktorý sa začína o piatej ráno. Priam gýčová idylka dažďa bičujúceho okna, éterických, bezslovných vokálov a nežne ambientných podkladov funguje správne uvoľneným a uvoľňujúcim spôsobom, no pri tom nepôsobí ako prvoplánový kalkul, ale úprimne mienená voľná interpretácia balady. Záverečný Janiho remix Meet You at 5 AM je syntetickou bodkou za 6EARS; príliš pomalou na tanečnosť, priveľmi rýchlou na relax, avšak dostatočne pestrou a príjemnou.

Polhodina hudby, v rámci ktorej sa nachádza aj jeden remix, ubehne veľmi rýchlo a podnetná nálada albumu si žiada niečo viac. Gwerkova už pracujú na novom materiáli, ktorý aj priebežne skúšajú na koncertoch a mal by sa čoskoro dostať von. Zo zatiaľ dostupných ukážok sa zdá, že smerujú k temnejšiemu a viac navrstvenému zvuku, ktorý je pravdepodobne aj dôsledkom ich nadobudnutých skúseností a zohratia sa. Dovtedy len môžem odporúčať, že 6EAR nie je len dobrá slovenská alternatíva, ale má potenciál osloviť aj širšie publikum obľubujúce v súčasonosti opäť populárnu metamorfózu dream popu. Gwerkova by boli v takom prípade tou najlepšou možnou reprezentáciou Slovenska.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Pred Zalom opustili Smer viacerí zakladatelia

Europoslanec Boris Zala zo Smeru požiadal o prerušenie členstva. V strane sú z neho sklamaní a vyťahujú jeho plat v Bruseli.

TECH

Europa má obrovské gejzíry. Život môžeme hľadať bez vŕtania

Vedci pozorovali možné vodné gejzíry.

TECH

Veterinári: Nekupujte mopslíkov a buldočkov, trpia stále viac

Rozsiahle kríženie zväčšuje zdravotné ťažkosti.


Už ste čítali?