Gwerkova: Zasnená elektronika na slovenský spôsob

Autor: Tomáš Slaninka | 25.1.2011 o 10:15 | (upravené 25.1.2011 o 12:21) Karma článku: 9,37 | Prečítané:  3067x

Gwerkova sú slovenské trio z Dunajskej Stredy, ktoré sa pomenovalo podľa Ulice Alžbety Gwerkovej v bratislavskej Petržalke, kde speváčka Gaspi bývala počas vysokoškolského štúdia s gitaristkou Zsuzsi. Spolu s tretím členom, Janim tvoria pokojnú a príjemnú hudbu, ktorú ťažko žánrovo zaškatuľkovať. Aj keď sami seba definujú ako pivnica hardware, ich doterajšia tvorba je niekde medzi zasneným popom a ambientnou elektronikou s prímesou introvertnej, ozvenovej gitary. Ich šesť spoločných uší vníma svet naokolo z vtáčej perspektívy a dostáva hudbu do atmosférickejších oblastí, ktoré prinášajú na slovenskú scénu závan čerstvého nápadu a invencie. Ochutnajte zdarma stiahnuteľnú pol hodinu kvalitnej slovenskej alternatívy.

6EARS.jpgMálokto by predpokladal, že ich korene siahajú k metal hardcoru. Slečny Zsuzsi (Zuzka Vermes) a Gaspi (Mária Gaspar) mali ešte pred bývaním na Ulici A. I. Gwerkovej garážovú metalovú kapelu The Amazons, ktorá bola tvorená samými dievčatami a Gaspi dokonca tvorila tie typické metalové škreky a kriky; všetko s patričným imidžom. Všetko nahrávali na obyčajné kazety a svojimi výtvormi prekrývali hudbu nahratú na pôvodnej vrstve, pričom následný príbeh pokračuje ulicou A. Gwerkovej. Zo žánrového hľadiska prešli rôznymi etapami a s príchodom Janiho (Janos Ürögi) sa viac-menej ustálili v súčasnej elektronicko-ambientnej polohe.

O svojom tvorivom procese vravia, že väčšinou Jani, ktorý sa v kapele stará o všetku elektroniku a je zároveň aj producentom kapely, príde s nápadmi rôznych melodicko-rytmických podkladov, ktorými sa inšpirujú a pokračujú v improvizácii. Napriek tomu, že je táto elektronická vrstva väčšinou prvým nádychom samotných skladieb, veľmi organicky je posunutá skôr do úzadia a stlmená tak, aby boli jednotlivé zložky ich skladieb vyvážené. Rôzne šumy a “terénne” nahrávky (field recordings) sa zjavujú v správne momenty a dopĺňajú tak zvukovú textúru o nové odtiene. Množstvo Janiho podkladov ostáva jemne navrstvených, ba priam neviditeľných, no budujú atmosféru pôsobením skôr na podvedomie poslucháča. Šum pásky v pozadí, ozveny a echá; všetko pôsobí zvláštne hrejivo a domácky, akoby ste kapelu už poznali roky.

gwerkova1.jpgTexty Gwerkovej píše Gaspi po anglicky, čo komentuje slovami “z rodinných dôvodov.” Napriek mnohým lapsusom slovenských hudobníkov pri narábaní s angličtinou je Gaspi tým svetlým príkladom. Jej akcent nenesie náznaky miestneho a kvalitné sú aj úsporné a lyrické texty. Dôraz dáva na pocity a vnemy a podobne ako Janiho elektronika, aj Gaspine texty sú zamerané na atmosféru a obrazy. Na gitaru hrá Zsuzsi; napriek tomu, že hru na gitare nikdy neštudovala, túto nevýhodu zmenila vo svoj prospech a tak sa miesto techniky venuje rôznym echám a efektom a hrá výhradne jednoduchú melodickú linku, ktorá pôsobí ako kontrastný hlas k tomu Gaspinmu. Tento melodický princíp pripomína vo svojej úspornosti a jednoduchej spevnosti britské trio The XX.

Moje prvotné zvukové zoznámenie sa s hudbou Gwerkova prebehlo priam nepovšimnuto. Pri napĺňaní iPodu čerstvou dávkou hudby som ich debutové EP 6EARS (vydané cez Exit Music label na voľné stiahnutie) zaradil za nový album Briana Ena a dosť rýchlo zabudol, čo všetko nové pribudlo v pamäti môjho tvorcu osobného soundtracku k životu. Small Craft on a Milk Sea, Enov najčerstvejší počin dohral, no ambientná koláž pokojnej elektroniky a obrazotvorných harmonických štruktúr pokračovala. Až keď zazneli prvé vokály, snažil som sa rozpomenúť, čo všetko pribudlo do mojej hudobnej zbierky, avšak bezvýsledne. Čistý spev s nepatrnou dávkou drsnosti ma očaril, podobne ako všetky tie obrazy, ktoré mi neplánovane vnukli: od flegmatickej ospalosti, cez daždivú romancu, až k nejasnému smútku.

gwerkova2.jpgTieto vágne dojmy z prvého počúvania 6EARS len veľmi okrajovo zachýtavajú spektrum nálad a pocitov, ktoré Gwerkova načrtávajú a následne zhmotňujú. Každá z piatich prítomných skladieb je samostatným kúskom, ktorý súvisí s celkom, no vytvára vlastný mikro-svet nálad. Otvárajúca a najdlhšia Biosphere je najprepracovanejšou a najpodnetnejšou skladbou - možno aj preto tá neplánovaná spojitosť s Brianom Enom. Hlavným plusom je pravdepodobne jej pokoj a rozvážnosť, s akým sa postupne pridávajú nástroje a všetky tie prefiltrované tóny, ktoré sú elektronikou zmäkkčené, oslobodené od svojej drsnosti a nedokonalosti. Napriek tomu, že s pribúdajúcimi minútami sa zvyšuje aj počet vrstiev, Biosphere znie slobodne a ani chvíľu neznie prehustene, až klaustrofobicky. Jej smerovanie je taktiež jasné v tom najlepšom zmysle; stúpa, klesá, pulzuje. Biosphere je život, resp. únik z bežného života do priestorov vysnívaných a zidealizovaných, priestorov dlhého spánku a nikdy nekončiaceho procesu východu slnka.

Diarrhoea je pravdepodobne najchytľavejšia a najpopovejšia skladba na 6EARS. Opakovanie základnej slučky, na ktorej je celá vystavaná, sa však na konci stáva mierne únavným a napriek jej krátkosti, má náchylnosť k stereotypnosti. Na ňu nadväzujúca Meet You at 5 AM však vylepšuje Gwerkovej skóre a jej omámená atmosféra sa vracia k temnejším pasážam úvodnej Biosphere. 5 AM pôsobí ako pásmo myšlienok, kde sa striedajú časti stiesňujúceho napätia k rezignovanej únave, až ku uvoľneniu a rozpusteniu akejkoľvek tenzie. Toto pohrávanie sa so vzruchom pôsobí veľmi prirodzene, akoby ani nebolo plánované. Jednoduchý a krátky príbeh neistoty, únavy a postupného upadania do komatického spánku sa postupne rysuje. Prechod do čisto inštrumentálnej Picea pungens Glauca Globosa je priam žiadaným rozvíjaním bezsenného spánku, ktorý sa začína o piatej ráno. Priam gýčová idylka dažďa bičujúceho okna, éterických, bezslovných vokálov a nežne ambientných podkladov funguje správne uvoľneným a uvoľňujúcim spôsobom, no pri tom nepôsobí ako prvoplánový kalkul, ale úprimne mienená voľná interpretácia balady. Záverečný Janiho remix Meet You at 5 AM je syntetickou bodkou za 6EARS; príliš pomalou na tanečnosť, priveľmi rýchlou na relax, avšak dostatočne pestrou a príjemnou.

Polhodina hudby, v rámci ktorej sa nachádza aj jeden remix, ubehne veľmi rýchlo a podnetná nálada albumu si žiada niečo viac. Gwerkova už pracujú na novom materiáli, ktorý aj priebežne skúšajú na koncertoch a mal by sa čoskoro dostať von. Zo zatiaľ dostupných ukážok sa zdá, že smerujú k temnejšiemu a viac navrstvenému zvuku, ktorý je pravdepodobne aj dôsledkom ich nadobudnutých skúseností a zohratia sa. Dovtedy len môžem odporúčať, že 6EAR nie je len dobrá slovenská alternatíva, ale má potenciál osloviť aj širšie publikum obľubujúce v súčasonosti opäť populárnu metamorfózu dream popu. Gwerkova by boli v takom prípade tou najlepšou možnou reprezentáciou Slovenska.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?